صفحه اصلی / تازه ترین مطالب / متن خطبه ۲۴ خرداد ۹۸

متن خطبه ۲۴ خرداد ۹۸

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه ۲۴ خرداد ۹۸

خطبه اول :

اﻟْﺤَﻤْﺪُ ﻟِﻠَّﻪِ اﻟَّﺬِﻱ ﺃَﻇْﻬَﺮَ ﻣِﻦْ ﺁﺛَﺎﺭِ ﺳُﻠْﻄَﺎﻧِﻪِ ﻭَ ﺟَﻼَﻝِ ﻛِﺒْﺮِﻳَﺎﺋِﻪِ ﻣَﺎ ﺣَﻴَّﺮَ ﻣُﻘَﻞَ اﻟْﻌُﻘُﻮﻝِ ﻣِﻦْ ﻋَﺠَﺎﺋِﺐِ ﻗُﺪْﺭَﺗِﻪِ ﻭَ ﺭَﺩَﻉَ ﺧَﻄَﺮَاﺕِ ﻫَﻤَﺎﻫِﻢِ اﻟﻨُّﻔُﻮﺱِ ﻋَﻦْ ﻋِﺮْﻓَﺎﻥِ ﻛُﻨْﻪِ ﺻِﻔَﺘِﻪِ .

ﻭَ ﺃَﺷْﻬَﺪُ ﺃَﻥْ ﻻَ ﺇِﻟَﻪَ ﺇِﻻَّ اﻟﻠَّﻪُ ﺷَﻬَﺎﺩَﺓَ ﺇِﻳﻤَﺎﻥٍ ﻭَ ﺇِﻳﻘَﺎﻥٍ ﻭَ ﺇِﺧْﻼَﺹٍ ﻭَ ﺇِﺫْﻋَﺎﻥٍ

ﻭَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالدِّينِ الْمَشْهُورِ وَالْعَلَمِ الْمَأْثُورِ وَالْكِتَابِ الْمَسْطُورِ وَالنُّورِ السَّاطِعِ وَالضِّيَاءِ اللَّامِعِ وَالْأَمْرِ الصَّادِعِ إِزَاحَةً لِلشُّبُهَاتِ وَاحْتِجَاجاً بِالْبَيِّنَاتِ وَتَحْذِيراً بِالْآيَاتِ وَتَخْوِيفاً بِالْمَثُلَاتِ .

وأصلی وأسلم علیه، وعلی أطائب عترته، وأفاخم ذریته، وجبال دینه، وعیبه علمه، وموضع سره.

لا سیما سیدنا ومولانا، خاتم الأوصیاء الأطهار، وصفوه الأتقیاء الأبرار، المدخر لتجدید الفرائض الدینیه، والمتخیر لإعاده الشرایع الاسلامیه.الإمام  المهدی الحجه بن الحسن العسکری، روحی وأرواح العالمین له الفداء

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه الکریم و مبرم خطابه العظیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

« وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ »

اُوصِيكُم عِبادَ اللّه ِ بتَقوَى اللّه ِفإنّها خَيرُ ما تَواصَى العِبادُ بهِ ، و خَيرُ عَواقِبِ الاُمورِ عِندَ اللّه

خودم و همه شما برادران و خواهران دینی و نماز گزاران روز جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم .

یکی از مهم ترین برکات و اثرات  و روزه ماه مبارک رمضان  قرآن می فرماید « للعلکم تتقون » حالا این تقوا چیست؟ چرا این همه توصیه و تاکید شده است ؟ چه برکات و اثراتی در زندگی انسان دارد ؟ آیات قرآن فراوان پیرامون تقوا صحبت کرده است. تقوا اثرات مادی، معنوی در دنیا و آخرت در زندگی مادی، در زندگی اقتصادی، فردی، معنوی و اجتماعی برکات فراوانی دارد .

از زبان دین تقوا یعنی پرهیز از محرمات .

به دلیل این که همه ما و شما حال و هوای ماه مبارک رمضان هنوز در ذهن، ذکر و روح مان وجود دارد می خواهم دو سه جمله در مورد تقوا عرض کنم . تقوایی که در قرآن یکی از مهم ترین برکات ماه مبارک رمضان را بیان کرده است . تقوا نقش مهمی در سیر و سلوک جامعه بشری دارد  و انسان به هیچ مقامی نمی رسد مگر بوسیله تقوا .  مقامی که عرض می کنم مقام الهی است به پست های دنیایی که این همه بی تقوایی و حق کشی در آن صورت می گیرد کاری نداریم این چیزی است که امروز بشر از آن رنج می برد و امروز درد بشر همین است چیزی که واقعا باعث نجات جامعه بشری می شود تقوا است آیه ای را که تلاوت کردم بیانگر این حقیقت است که امروز خلل جدی در جامعه بشری وجود دارد  . رسیدن به مقام هایی که می تواند انسان را به کمال برسد، به مقام هایی که در جامعه بشری تاثیر گذار است فرمودند آن به وسیله تقوا است .

 تقوا یعنی انسان خودش را از محرمات و گناه پاک کند چیزی در صفحه دل و قلب او وجود نداشته باشد اگر این گونه شد به کمالات و مقامات معنویی می رسد چه انسان مسئولیت دنیایی داشته باشد چه مسئولیت دنیایی نداشته باشد پرهیز از محارم الهی و برخورداری از ایمان راسخ به خداوند متعال یک برکات فراوانی در زندگی دارد که در قرآن آیات صریحی این  آثار را بیان کرده است من به دو سه تای آن اشاره می کنم .

بدون تقوا رسیدن به هیچ مقامی امکان ندارد زیرا تا زمانی که نفس آلوده به محرمات و گناهان است و تا مادامی که تابع هوس ها و لذت های نفسانی است و شیرینی آن در کام اوست .

یکی از آثار بسیار مهمی که تقوا در زندگی انسان دارد یعنی دوری از گناه، پاک کردن محرمات در سینه و در صفحه قلب انسان تاثیراتی دارد که قرآن به روشنی و به زیبایی و صراحت بیان کرده است فرمودند : یکی از مهم ترین آثاری که در زندگی انسان به وسیله تقوا حاصل می شود این است که انسان راهی به حقایق عالم هستی پیدا می کند و حق از باطل را تشخیص می دهد .  

اثرات تقوا

۱ـ تشخیص حق از باطل

همان طوری که تفکر راهی است که انسان را به حقایق جهان هستی آشنا می کند تقوا هم طریقی است که انسان را قادر به مشاهده حقایق و اسرار عالم می گرداند، هر چقدر خواهش های مادی کمتر باشد و دل آدمی متوجه معبود گردد، معرفت فطری شکوفاتر و عبادت درونی نمود بیشتری می یابد، لذا متقی معارف دینی را آشکارا مشاهده کرده و می یابد. اما انسان بی تقوا آن چنان در تاریکی فرو می رود که اگر همه آیات الهی را به او ارائه دهند، چیزی نمی بیند. از این رو اگر انسان راه تقوا و پاکی نفس را طی کرد هم اسرار عالم را می بیند و هم صراط مستقیم را به آسانی می پیماید. چنانچه حضرت حق می فرماید: « إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا »   « اگر با تقوا بودید خداوند توان فرق نهادن بین حق و باطل را نصیب شما می کند.» اگر چه عقل آدمی برای درک حقایق آماده است، اما گاهی هوس ها و محبت های پوچ و حرص های بی مورد، چونان غباری مانع دید عقل می گردند لذا شناخت حق از باطل، نیک از بد و راه و چاه در مسیر حرکت انسان مشکل می گردد و این تقوا و تهذیب نفس است که نورانیتی ایجاد کرده و غبار راه را می نشاند.

با یک تحلیل ساده نیز می توان این ثمره تقوا را درک نمود و آن اینکه در جوامعی که دینداری جایگاهی ندارد و هوس های آنی و لذت های مادی محور قرار گرفته است، دستگاه های تبلیغاتی و رسانه های جمعی، لذت جویی و هوس رانی را ترویج می کنند لذا در چنین محیطی تمیز حق از باطل بسیار مشکل می گردد و این ها همه در اثر بی تقوایی و آلودگی آن جامعه است.

 2ـ بهره مندی از تعالیم الهی

اگر بخواهیم انسان منهای تعالیم الهی را تعریف کنیم البته همان حیوانات هم ارزش دارد می فرمایند « أُولَئِكَ كالْأَنْعَامِ » انسان را منهای خدا، معنویت، دین البته تعالیم الهی هم همه اش این نیست که انسان فقط به مسائل عبادی بپردازد این قدر دین ریزه کاری های جدی در زندگی انسان قرار داده است منتها ماها بی توجه هستیم  

حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید: کسانی که در مسیر تقوا قرار می گیرند خداوند متعال نوری را در وجودشان قرار می دهد که تعالیم و معارف الهی را یاد بگیرند . فرمودند : علم تنها آموختن نیست بلکه آن نوری است که خداوند در دل آن کسی که می خواهد هدایتش کند قرار می دهد. با این بیان روشن می گردد که هر انسانی که با ملکوت اعلی ارتباط پیدا کند، معارفی در نفسش القا می گردد.

امروز اگر شما می بینید حقه بازی، خونریزی، کَلَک و افکار منفی در جامعه توسعه پیدا کرده است بخاطر توسعه علم منهای خدا و تعالیم الهی است لذا امام صادق علیه السلام فرمودند : « أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ » علم آن تعالیم الهی است که خداوند متعال نورش را در وجود انسان قرار داده است اگر این گونه شد و این نور روشن شد انسان به ملکوت اعلی دسترسی پیدا می کند و می تواند برای جامعه مفید باشد .

 پس یکی دیگر از اثرات تقوا این است که انسان ارتباط با ملکوت اعلی را به وسیله تقوا پیدا می کند.   

۳ـ بهره مندی از روزی و برکات آسمان و زمین

شاید این سوال و شبهه در ذهن بعضی ها ایجاد شود که کسانی که تقوا ندارند وضع شان خیلی بهتر است و بعضی مواقع می گویند آقا اروپایی ها که تقوا ندارند اما نگاه کنید در ناز و نعمت هستند جواب این سوال خیلی ساده و پیش پا افتاده است خدای متعال می فرماید : یکی از اثرات تقوا بهرمندی از روزی و برکات سمائی و ارضی است .  

خداوند سبحان بندگان خود را آن چنان ظریف روزی می دهد که کس را بر آن وقوفی نیست. درهای خزائن الهی را طوری می گشایند که مشهود کسی نمی باشد از این رو کسی شایسته روزی الهی است که در کارهای خود، ظریف و دقیق باشد و ظرافت در سیر و سلوک، همان تقوای اعتقادی، اخلاقی و عملی است. لذا می فرماید: « مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ » « هر که تقوا پیشه کند، خداوند برای او راه خروج از تنگنا قرار می دهد و از آن جائی که گمان نمی برد به او روزی عطا کند.»

شاید برای بعضی ها سوال پیش آید که چرا رزق اروپایی ها بیشتر است بنده این نکته را بارها این جا بیان کرده ام نگاه کنید مومن مانند کسی است که عینک دارد اما باید عینک دو دید داشته باشد عینک دو دید این گونه است یک قسمتش دور را نشان می دهد و یک قسمتش نزدیک را به شما نشان می دهد. مومن اصلا یک انسان و موجود دو جنبه ای و دو نشأتی است یک نشأت مادی دارد یک نشأت معنودی دارد یک جنبه ملکی دارد یک جنبه ملکوتی دارد این ها در کنار هم به قول امروزی ها بالانس و تنظیم شود انسان تعریف می شود .  انسان منهای معنویت و ملکوت می فرماید : همان حیوان است فرقی نمی کند ما چه فرقی با حیوانات می کنیم ؟ اگر بنا باشد که ما فقط خورد، خوراک، شهوت رانی، پوشاک هدف اصلی مان باشد چه فرقی با حیوانات می کنیم ؟ اصلا نیازی به دین نداریم نیازی نیست من برای شما آیات و روایات بخوانم فکر کنید آیا واقعا حقیقت انسان همین است ؟ حقیقت انسان این است که فقط بخورد، بیاشامد و شهوت رانی کند ؟ چه فرقی با حیوانات می کنیم ؟ هیچ فرقی با حیوانات نداریم چه بسا حیوانات دیگر بهتر از ما هم باشند کم تر تجاوز می کنند، کم تر قتل و کشتار راه می اندازند . حیوانات که قدرت ندارند پس حقیقت انسان ماورای این است، حقیقت انسان آن معنویت، روح عبودیت، بُعد ملکوتی انسان است که فرمودند : « نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی » روح چیزی است که انسان را خدایی می کند بعد فرمودند : رزق معنا پیدا می کند یعنی روزی، نعمات به قول امروزی ها وضع خوب بودن زمانی معنا پیدا می کند که شما هر دو نشأت را داشته باشید هم دنیا و هم آخرت را داشته باشید یعنی اگر بنا باشد که فقط برای دنیا باشد بله کاری ندارد شما نمی خواهد حرف غربی ها و اروپایی ها را بزنید شما پا بگذارید روی خدا بهترین پولدار می شوید هر کاری دوست دارید می توانید انجام دهید کار ندارد پا روی حقیقت خودتان بگذارید روی انسانیت شما الان نگاه کنید بدترین جنایت ها در کشورهای بی دین دارد صورت می گیرد محبت چقدر در ممالک بی دین ارزش دارد ؟ عشق و علاقه بین زن، شوهر، فرزند، مادر و هم نوع و دیگری شما نگاه کنید چقدر معنا پیدا می کند ؟  بعضی ها ادعا می کنند کسانی که ادای روشن فکران را در می آورند و قلم فرسایی بر ضد دین می کنند و تمدن منحط اومانیسم و انسان محور غرب را دارند برای بشر به تصویر می کشانند بعد شما نگاه کنید چه فضائلی را به خورد جوانان ما می دهند بله از نظر ترحمات دنیایی این ها شاید امروز مترحم باشند اما آیا این ها انسانی است که خدای متعال می خواهد ؟ انسانی است که خدای متعال و قرآن تعریف کرده است؟ بله انسان اگر بخواهد از دو دیدش استفاده کند هم دنیا را داشته باشد و هم آخرت را داشته باشد محدویت برایش پیش می آید اگر خواست دنیا و آخرت را داشته باشد حتما نقص در خواسته هایش ایجاد می شود نمی تواند به خواسته هایش برسد چرا؟ چون دنیا پاسخ گوی همه نیازمندی های مومن نیست مثلا شما در روایت دارید کسی که فلان کار خیر را انجام دهد ثوابش برابر است با مثلا ۱۰۰ حج مقبوله ما در این دنیا نمی توانیم ۱۰۰ حج مقبوله را برویم مگر چند سال عمر داریم ؟ عمر مفید من و شما مثلا ۷۰ سال باشد بیشتر از این که نیست اگر من بخواهم از سالی که متولد می شوم تا سالی که از دنیا بروم هر سال یک حج مقبوله را برویم واقعا نمی توانیم ولی چگونه یک عمل انجام می دهم این دیگر در این نشأت نیست بنا است در نشأت دیگری با شما حساب شود. دنیا توان بیشتر از این را ندارد یا مثلا کسی که جنایت می کند از نظر فقهی، شرعی و قانونی کسی که جنایت کرده باید به اندازه جنایتی که کرده است  با آن برخورد شود و حساب پس دهد یک بار اعدامش کنند که فایده ای ندارد حقوق دیگران چه می شود ؟ می گویند دنیا ظرفیت پاسخ گویی به تمام نیازهای بشر را ندارد جنبه و دنیای دیگری وجود دارد بله وقتی که این گونه شد خدای متعال می گوید من براساس دنیا و آخرت به شما رزق می دهم اگر بخواهم براساس دنیا به شما رزق دهم خیلی از این پولدارها معلوم نیست رزق و روزی شان حلال باشد شما الان غربی ها را نگاه کنید از قرن ۱۴ میلادی به این طرف را نگاه کنید زندگی غربی ها براساس حق دیگران و کشورهایی که به استثمار کشیدند بنا نهاده شده است یعنی در واقع تمدن غرب براساس سرمایه ها و ثروت های نامشروع رشد پیدا کرده است حقوق کشورهای مستضعف را به استثمار کشیدند و برای خودشان یک دنیایی درست کردند و از طرفی آیات و روایات هم داریم کسانی که در این دنیا در ناز و نعمت هستند کسانی هستند که ما تمام خواسته های شان را در این دنیا برآورده می کنیم اما دیگر خبری از آن دنیا نیست این هم یک نکته ای است . لذا این که می فرماید : رزق و روزی را به شما می دهیم تقوا باعث می شود که رزق شما زیاد شود تقوا فقط این نیست که نماز بخوانیم و روزه بگیریم باید تقوای مالی، اقتصادی داشته باشیم تقوای مالی یعنی این که منبع و محل درآمدت پاک باشد .  داد و ستدت براساس آموزه های دینی باشد چرا می فرماید: « خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ » فرمودند : پیامبر از مردم وجوهات و زکات شان را بگیر چرا ؟ تا تقوای مالی در زندگی مان ایجاد شود باید مال مان پاک شود وقتی می گوییم تقوا، تقوا به این نیست که نماز مان را بخوانیم و آدم خوبی باشیم تقوا باید در عبادت، اقتصاد، معاشرت باشد . تقوا جنبه های زیادی دارد هر کدامش براساس آموزه های دینی باشد براساس حلال و حرام الهی باشد این باعث می شود که انسان به رشد و کمال برسد . به هر حال تقوا باعث رشد انسان است البته آثار و برکات زیادی دارد لذا  فرمودند : « لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»  اگر شما در این مسیر حرکت کنید ما رزق و روزی مادی و معنوی دنیایی و اخلاقی روزیتان می کنیم چرا بعضی ها در زندگی همه چیز دارند اما اخلاق ندارند اصلا زندگیش را این اخلاق بد بهم ریخته است چرا ؟ چون رزق اخلاقی گیرشان نیامده است. بعضی ها رزق معنوی ندارند بله تمام نیازمندی های مادی شان تامین شده است اما بوی از خدا در زندگی شان نیست لذا فرمودند اگر ایمان پیدا کنید باید تقوا داشته باشید تقوا یعنی چرکی را که به وسیله گناه روی قلب مان است پاک کنیم این ها را برطرف کنیم البته پایبندی به دستورات الهی هم داشته باشیم . یکی از اثرات تقوا نجات از سختی ها است . امیرالمومنین علیه السلام در دعای کمیل خیلی زیبا بیان می کند بلاهایی که از من دفع می شود گاهی مواقع من خودم هم نمی دانم بعضی از عوام الناس می گویند آقا شانسی بود اصلا چیزی به اسم شانس نداریم یک مدبری داریم که آن بالا نشسته است دارد امورات من و  شما را اداره می کند هر چه تقوا بیشتر باشد قطعا انسان می تواند بیشتر از هدایت الهی و قرآن بهرمند شود البته باعث رستگاری قیامت و آمرزش گناهان هم می شود . این که امیرالمومنین علیه السلام توصیه کردند به تقوا  « اُوصِيكُم عِبادَ اللّه ِ بتَقوَى اللّه ِ» توصیه می کنم شما بندگان خوب خدا را تقوای الهی « فإنّها خَيرُ ما تَواصَى العِبادُ بهِ » بهترین چیزی که من می توانم بندگان خدا را به آن توصیه کنم همین است و بهترین عاقبت امور برای شما همین است . ان شاالله سعی کنیم تقوا را در همه عرصه ها خصوصا برای صاحب واقعی تقوای مالی داشته باشیم گران فروشی نکنیم هیچ سودی برای ما ندارد فکر نکنید عزیزانی که کاسب کار هستند خدای نکرده کم فروشی نکنید که جزء گناهان کبیره است و عاقبت آن عاقبت بسیار سختی است . بعضی ها هستند متاسفانه در زندگی های امروزی که متاسفانه مشکلات اقتصادی زیاد شده است سوء استفاده می کنند مثلا سر و صدای بعضی ها در آمده است می گویند افراد بی بضاعت خانه و کاشانه ای ندارند امروز خدای متعال به بعضی ها یک رزقی داده است در بازار اجازه منزل سرسام آور است اصلا بوی خدا در آن نیست به اعتقاد بنده از آثار بی تقوایی است می گویند گرانی است آقا مجبور هستیم کجا مجبور هستید؟ خدا را مد نظر قرار بگیرید این آیه صریح قرآن است « لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ » شما این گونه تخت گاز گرفته اید به کجا می خواهید برسید؟ جوانی که تازه ازدواج کرده است می خواهد برود خانه اجاره کند از کجا بیاورد ؟ خانه ای که قیمت اجاره آن چند برابر شده است آیا شما بعد می توانید بگویید من آدم متقی هستم ؟ خدا شاهد است با تمام وجود این را عرض می کنم کسی که این کار را می کند ذره ای تقوا ندارد ما باید شرایط اقتصادی را درست کنیم اگر شما دیدید همه دارند دزدی می کنند شما هم باید دزدی کنید ؟ مگر می شود چنین کاری کرد ؟ در هر سال مشخص است ۱۰ درصد رشد وجود دارد از نظر انصاف، وجدان، دین، قرآن و از هر لحاظی که فکر می کنید ۱۰ درصد شما الان ۱۵۰ درصدش کرده اید می گویند آقا گرانی شده است ۱۰۰ درصد باشد گرانی شده باشد مگر شما به عنوان یک مومن به عنوان کسی که می خواهد دست همشهریش را بگیرد باید این کارها را انجام بدهد؟ بعد می گویند آقا چند هزار منزل خالی در کشور وجود دارد تا قیمت ها پایین بیاید این انصاف است ؟ این ایمان است؟ این تقوا است ؟ تا جیب یک عده پر شود من هم بخاطر این که به آن ها کمک کنم منزلی را پارسال ۵۰۰ تومان اجاره می دادم الان می گوییم ۲ میلیون تومان .  رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند دست دیگران را بگیریم تا خدا دست مان را بگیرد این طور نیست همه ما یک روز  نیاز به دست گیری داریم این تقوای مالی، اقتصادی که نیست  . قرآن فرموده است تقوای اقتصادی را در زندگی های خود داشته باشید « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ » چقدر این آیات الهی زندگی انسان را راحت می کند چقدر صفا و صمیمیت و انسانیت وارد زندگی مان می شود قرآن که نمی گوید همه اش نماز بخوانید می گوید مثل انسان زندگی کنید زندگی تان زیبا باشد جلوه های زندگی همین ها است باید حواسمان به دیگران هم باشد امیدوار هستم که ان شاالله این برکات ماه تقوا یعنی ماه رمضان در زندگی هایمان جاری باشد و بتوانیم زندگی را علاه بر این فشارهایی که وجود دارد، این مسیری که انتخاب شده است و داریم حرکت می کنیم در مسیر عبودیت و بندگی و خدمت به هم نوع قرار دهیم این قدر زیبایی و لذت دارد البته کسانی هم هستند که این گونه باشند نمی خواهیم این ها را نادیده بگیریم سراغ دارم انسانی را که منزلش را فروخته است و خودش خانه اجاره کرده است ولی دارد برای دیگران خانه می سازد خودش در منزل اجاره می نشیند این ها هم هستند این ها را خداوند متعال جزء بهترین بندگان خود قرار می دهد البته گمنام هستند نیازی نیست کسی آن ها را بشناسد . 

خطبه دوم

اُوصِيكُم عِبادَ اللّه ِ بتَقوَى اللّه ِ

خودم و همه شما برادران و خواهران دینی و نماز گزاران روز جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم .

مناسبت و رویدها

  • یکشنبه ۲۶ خرداد مصادف با شهادت شهدای موتلفه اسلامی و مجاهدان فی سبیل الله عاملین اعدام انقلابی حسنعلی منصور در سال ۱۳۴۴ از خدای متعال مسئلت داریم که روح این شهدا را با شهدای کربلا محشور فرماید.

بهرحال مجاهدتی که در طول تاریخ توسط غیور مردان و مجاهدانی صورت گرفت ثمره شهادت آن ها و مجاهدت آن ها این است که ما  امروز سر سفره انقلاب اسلامی نشسته ایم حکومتی که مردمی در اختیار مردم و برخاسته از مردم  است به برکت مجاهد شهدای بزرگواری امثال این شهدای عزیز که برای همه آن ها علو درجات را از خدای متعال مسئلت دارم.

  • دوشنبه ۲۷ خرداد تشکیل جهاد سازندگی قدیم و جهاد کشاورزی که بهرحال به فرمان حضرت امام (ره) در سال ۱۳۵۸ این انسان فوق العاده ای که خدای متعال بعنوان یک عطیه و  هدیه به ملت ما داد.  تمام تصمیماتی که حضرت امام (ره) در همان سال۵۸-۵۷ گرفتند تصمیمات اختصاصی و کلیدی بود . فکر بلند و فکر اللهی که در وجود این انسان بود فقط نگاه بعنوان یک طلبه مثلا نگاه فقط نگاه آخرت محور ی و معنوی نبود. برنامه هایی را حضرت امام (ره) در ابتدای سال های انقلاب اسلامی و تفکراتی را  در کشور ما بنیان نهادند. یکی از آن ها جهاد کشاورزی که امروز چه برکات و خدماتی در کشور به وسیله جهاد کشاورزی صورت گرفته و مردم امروز متنعم شده اند ما امروز بعنوان یک قطب کشاورزی در منطقه در برخی جاها ما در صدر هستیم در جاهای دیگر هم امروز تلاش می کنیم که به آن حدی که لازم است حتی در جاهای دیگری که صادرات داریم این ها برکات نظام جمهوری اسلامی بوده حضرت امام تک بُعدی نبوده اند. نگاهشان به حکومت یک نگاه جامع بود از نهادهای دیگری که امروز در خدمت مردم هستند البته باید تلاش کرد تا به حد مطلوب برسیم هم حضرت امام و هم امام حی و حاضر انقلاب بارها فرمودند که ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم ما در میانه راه هستیم باید تلاش کنیم باید مسئولین تلاش کنند در هر اداره و نهادی تلاش کنند  شهرستان ما شهرستانی است که لازم است برنامه ریزی های دقیق خصوصا عزیزان در جهاد کشاورزی کارشناسان در بحث آموزش و باغداری امروز شهرستان سپیدان یکی از شهرستان هایی  است که باید تقویت شود هم در بحث ارائه خدمات هم در بحث آموزش باید کار شود و ما باید از حداقل امکانات حداکثر بهره وری را داشته باشیم امروز با تکنولوژیی که در دنیا وجود دارد این منابع خدادادی که در این شهرستان وجود دارد مهم ترین آن آب است که خدای متعال در اختیار ما قرار داده و خاک بسیار مرغوب باید بهره وری و تولید به حد اعلی برسد در بخش کشاورزی  باید کار شود هم در بحث آموزش و هم در بحث ارئه خدمات

از کشاورزان عزیز و هم عزیزان در جهاد کشاورزی که منشا خدمات هستند تشکر و قدردانی می کنم.

  • چهارشنبه ۲۹ خرداد درگذشت دکتر علی شریعتی در سال  1356

دکتر شریعتی خدماتی کرد جمله ای راجع به دکتر شریعتی عرض کنم شاید برای  بعضی ها سنگین باشد که من راجع به شریعتی صحبت کنم نه 

حضرت آقا فرمودند: در جلسه در مشهد رفتم عده ای به شدت علیه دکتر شریعتی حرف می زنند عده ای به شدت از شریعتی دفاع می کردند ( چیزی که متاسفانه در کشور ما رایج است اگر خواستند کسی را بکوبند می کوبند له اش می کنند نه دیگر کاری ندارند که خوبی هم داشته جایی هم خدمتی کرده به درد جامعه خورده چون دیگر من دوستش ندارم من ازش بدم می آید چون بر خلاف من حرکت کرد باید کاری کنیم که نفله شود خیلی بی انصافی است ناسپاسی بدترین دردی که مدتی یک گروهی یک قومی به آن مبتلا شوند و از آن طرف هم افراط کسی کاری کند در بوق و کرنا و در رسانه ها کن و فیکون کرد)

 آقا فرمودند: از من پرسیدند نظرتون راجع به دکتر شریعتی چیست؟ گفتم به گونه ای قضاوت کنید خوبی ها و فضیلت های شخص تحت الشعاع قرار نگیرد ( اگر بناست موسوی انور نقد شود فقط در زمینه نقد، نقد شود ایشان بد اخلاق است دیگر نگویید خائن است شما دیدید خیانت کرده کجا خیانت کرده نه  ایشان بد اخلاق تند این به راحتی زبان آخرت انسان را نابود می کند این ۴۲است که متاسفانه در کشور ما هست حتی بعضی موقع سردمداران هم رعایت نمی کنند مثلا در انتخابات ریاست جمهوری کاری ندارند به هر گروهی چطوری همدیگر را به لجن کشاندند خوب چرا باید اینطوری شود اگر در مسیر تقوی حرکت کنیم) آقا فرمودند: آقای شریعتی خدماتی کرد اشتباهاتی هم داشت طبیعی است لزوم ندارد که ما کسی را اینقدر خراب کنیم لزومی هم ندارد خیلی بزرگش کنیم.

  • پنجشنبه ۳۰ خرداد سالروز انفجار بمب در حرم مطهر امام رضا علیه السلام توسط منافقین کوردل در عاشورای حسینی سال ۷۳

 امروز دیدید در انتخابات ریاست جمهوری حتی این خانم خودش را سرکرده منافقین قلمداد می کند بعد رفت در عربستان در آن موقعی که این ملت در جنگ با عربستان بودند آنجا نقشه می کشیدند علیه این کشور برخی از روزنامه ها و رسانه های فضای مجازی بعضی از اساتید دانشگاه بگونه ای صحبت می کردند که حضرت آقا فرمودند: چه خبر است؟! شما بگونه ای صحبت می کنید جای جلاد و شهید عوض شده آن هایی که جلادی می کردند تمام جوان های مملکت را نابود کردند امروز بگونه ای صحبت می کنید که آنگار محبوب هستند آن هایی که جانشان را فدای این ملت و آب و خاک کردند این ها را جلاد قرار داده اید. یکی از اقدامات شومی که این ها انجام دادند حتی به حرم امام رضا هم رحم نکردند  من نمی دانم بعضی ها چطوری رویشان می شود که حتی در کلامشان بگونه ای صحبت کنند که آدم این برداشت را بکند  امروز هم منافقین وجود دارند  فعالیتشان صد چندان شده امروز بعنوان بهترین ابزار دست دشمن علیه این مملکت ما سوء استفاده می شود.

تحلیل مختصر

این روزها بحثی مطرح هست بحث فشار حداکثری آمریکا در خارج از مرز روزهای گذشته ( چهارشنبه و پنجشنبه  این هفته) سفر نخست وزیر ژاپن را داشتیم به کشور در رسانه ها فضایی باز شد که یک عده چنان تبلیغات کردند که سفر نخست وزیر ژاپن به ایران فقط عامل پیام  آقای ترامپ بود در حالیکه خود رسانه های ژاپنی گفتند نه اصلا هیچ پیامی را ایشان نیاورده اند  بخاطر انقعاد قرار دادها  روابط تجاری بین ایران و ژاپن  اما، در صحبت هایی که روز گذشته  بین ایشان و حضرت آقا رد و بدل شد و جملاتی که آقا به  ایشان فرمودند  اولا من ترامپ را به شخصه در این صلاحیت نمی دانم که بخواهم پیام برایش بفرستم چون اصلا اعتمادی به او ندارم. ثانیا آقا ترامپ گفته بود ما دنبال تغییر رژیم جمهوری اسلامی نیست فرمودند این ها زورشان نمی رسد اگر می رسید حتما بودند الان چون زورشان نمی رسد این حرف را می زنند بعد گفته بودند که اگر ایران با ما ارتباط برقرار کند (  این مهم است ) به پیشرفت می رسد خیلی وضعش بهتر می شود فرمودند به حول و قوه الهی با مقاومت ما به همانجا هم خواهیم رسید بعد تفسیرها و تحلیل ها بگونه ای شد که آقا چرا ارتباط با آمریکا برقرار نمی کنند وضعمان خوب شو.د چرا با آمریکا ارتباط برقرار نمی کنید تا وضعیت معیشتی بهتر شود نفت مان به فروش برود از این حرف ها عده ای خودفروش، وطن فروش و غرب زده ای که از اول انقلاب تا حالا این حرف ها را می زدند حالا هم می زنند باز هم ارتباط برقرار کنیم باز هم می زنند این ها کارشان این است من می خواهم نکاتی را در این جا ذکر کنم.

انقلابی که در سال ۵۷ انجام دادیم چند تا عنصر اصلی داشته این عناصر اصلی بوده انقلاب را در گام اول تا چهل سالگی رسانده اولین عنصر انقلاب اسلامی دین محوری بوده مردم با ایمان به اسلام انقلاب کردند مردم انقلاب نکردند برای هر چیزی مردم انقلاب کردند نان، آب، مسکن و زندگی در کنار اسلام برای ما عزیز است.

عنصر دوم در ایجاد انقلاب اسلامی بحث عدالت، عدالت خواهی، مبارزه با فساد، رانت خواری و ویژه خواری بوده که البته اجرای عدالت از آرزوهای بشر بوده بهای سنگینی هم تا حالا پرداخت کرده بشر برای اجرای عدالت نتوانسته هم به این واژه مقدس دسترسی پیدا کند و خواسته های مردم ایران عدالت بوده در انقلاب اسلامی عدالت اجمالی ایجاد شده کسی نمی تواند بگوید نه خیلی از کسانی که مرفهین بی درد بوده اند در یک ناز و نعمت خاصی زندگی می کردند رفتند کنار خبری از آن ها نیست اما آن چیزی که انقلاب اسلامی را تا امروز آورده این شعار عدالت خواهی و مبارزه با فساد بوده

سومین عنصر عنصر مقاومت بود اما امروز در گام دوم انقلابی که فرمودند وصل به ظهور خواهد شد کار را تمام می کند ملت ایران به اوج می رسد همین سه عنصر خیلی مهم است ( البته عناصر دیگری هم وجود دارد) و خصوصا بحث عدالت محوری عدالت خواهی و مبارزه با فساد کسانی که می گویند نه اگر ما با آمریکا ارتباط برقرار کنیم وضعمان خوب می شود جمله ای را آقا فرمودند هزینه مذاکره با آمریکا خیلی بالاست هزینه مقاومت به مراتب کمتر است از هزینه مذاکره و حرف زدن با آمریکا شما همین بلایی که سر لیبی آمد گفتند بیایید مذاکره کنید مذاکره کردند بعد ببینید به چه روزی افتاده اند لیبی یک کشور قوی بود اما چرا امروز به این روز افتاده هزینه مذاکره را لیبی دارد پرداخت می کند ( برای بعضی از ما برای بعضی از مسئولین برخی از روشنفکران برخی از کسانی که بعنوان تئوریسین هستند و حرف می زنند درس باید شود. امروز به واقعیت های جامعه توجه کنند) فرمودند : هزینه مقاومت به مراتب کمتر هست ما هزینه مقاومت را می دهیم اما انقلاب اسلامی چهل سال پیش صورت گرفت انقلاب های زیادی در دنیا اتفاق افتاد در فرانسه، روسیه، الجزایر و چین اتفاق افتاد اما بعد از چهل سال هم کادر رهبری را از دست دادند هم تغییر در ایدئولوژی اتفاق افتاد یعنی اصلا رویکردشان عوض شد. اما بعد از چهل سال در واقع سوریه، یمن، عراق و لبنان یک جمهوری اسلامی دیگر شده است. این دستاوردهای چهل سال مقاومت بوده کسی نگوید جمهوری اسلامی چکار کرده؟ آمریکایی ها بخاطر اینکه بخواهند یک کشور کوچکی با خودشان همراه کنند میلیاردها هزینه می کنند ما چه هزینه ای کرده ایم از آن طرف بارها حضرت آقا فرمودند: اولویت اول ما پرداختن مسئولین به اقتصاد است مسائل آمریکا را رها کنند اگر اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی در گرو اجرای عدالت است عدالت را هم کسانی می توانند اجرا کنند که صالح باشند وقتی که انسان های اشرافی گر، رانتی، ناپاک و  ناسالم در مصدرکار قرار می گیرند  آنها نمی توانند عدالت را اجرا کنند بخشی از مسئولین انتصابی و بخشی از مسئولین انتخابی است نقش مردم زیاد است نقش مردم در ایجاد رانت، بی عدالتی و فساد خیلی زیاد است چرا وقتی من و شما بعنوان یک شهروند جمهوری اسلامی می خواهیم انتخاب کنیم چرا باید در لابلای تبلیغات مشمئز کننده تبلیغاتی که حق و باطل را جابجا می کند چرا دچار خطای محاسباتی می شویم؟ بعد انتخاب من و شما بگونه ای می شود که نتیجه چه می شود افرادی که امروز دزد هستند حالا فرق نمی کند گذشته هم همینطور بوده در حالیکه گاهی موقع در انتخابات انسان های صالح را انتخاب کنید نقش ما نقش مهمی است لذا راه برون رفت از این وضعیت ارتباط با آمریکا نیست راه برون رفت از این وضعیت پرداختن مسئولین به وضعیت معیشت و اقتصاد در کنار اجرای عدالت همراه با مقاومت است.

نکته پایانی

پرداختن به فضای مجازی هم گاهی موقع خوب است در فضای مجازی این روزها فضایی ایجاد شده که مثلا یکی از سلبریتی ها از این بابت عرض می کنم که عقده است غصه است برای این که فرزندش در ایران به دنیا نیاد مثلا پانصد میلیون هزینه کرده که در کانادا فرزندش متولد شود پیامبر خدا فرمودند: بدترین افراد امت من کسانی هستند که می خواهند بچه هایشان در ناز و نعمت به دنیا بیاورند حالا الحمدلله بدترین امت مسلط هستند بر امت شما نگاه کنید برنامه تلویزون چند ساعت دست همین هاست ۹۹ درصد برنامه تلویزیون جمهوری اسلامی دست این هاست ۱ درصد دست متدینین باشد آقایی که از پول این مردم ( بیت المال)  میلیاردها درآمد دارد.  بعد می گویند آخوندها خوردند بعضی ها می گویند روحانیت خیانت کردند این ها خیانت نیست این که امروز خیلی از جوانان من و شما دنبال امضایشان می گردند امضاء خائن این ها خادم اند یا خائن اند؟ بعد می گویند مردم ایران ما دوستتون داریم معلوم شما دوستشون دارید شما باید دوستشون داشته باشید چون جیب شما را پر می کنند اگر نه شما این پول ها را از کجا می آورید شعار می دهند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران جالب همان هایی که می گویند هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران جنازه هایشان پیدا نشده سالیان سال گذشته جنازه هایشان پیدا نشده آن ها می شوند حامی تروریسم اما این آقایونی که میلیارها پول  به جیب می زنند بعد می گوید کسر شان من می شود بچه ام در این مملکت زاییده شود مردم چرا بی تفاوت هستید اشکال ندارد هر روحانی خائن است بزنید تو دهنش اما هر فوتبالیستی هر هنرپیشه ای هر سیاستمداری و هر وزیری و هر کسی که اهل خیانت است بزنید تو دهنش معنا ندارد که بیت المال را این ها دارند به تاراج می دهند چرا نمی بینید چون رسانه ها دست این هاست هر کاری دلشان بخواهند می کنند حق و باطل را جابجا می کنند بله من نمی گویم بله روحانیت هم مقصر است تقصیر روحانیت چقدر است؟  کدام روحانی اینقدر خیانت کرده بعد روحانی چه گناهی کرده که وسط خیابان با اسلحه او را بکشند اگر می خواهید خائن را نشان دهید بیایید خائن را نشان دهیم. امیدوارم انشاءالله روزی برسد که مردم به این مسائل آگاه شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *